piątek, 31 października 2014

Ekonomia a kawa - ciąg dalszy

Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego niektóre rzeczy są droższe, a inne tańsze?

Oczywiście często jest to związane z rozmaitymi marżami rozmaitych pośredników, zazwyczaj mówi się też, że wyższa cena oznacza wyższą jakość. Oczywiście, ale jest jeszcze jeden element, o którym często się zapomina: zewnętrzne koszty produktów.

Gdy kupujesz tani produkt, tak naprawdę nie pokrywasz wszystkich kosztów jego wytworzenia. Koszty społeczne i środowiskowe często nie są uwzględnione w końcowej cenie produktu. Co konkretnie mam na myśli?

Przykład: pan Gonzalez uprawia kawę. Nie zatrudnia pracowników, bo to kosztowne, ale pracują u niego jego dzieci, którym nie płaci. One same nie chodzą przez to do szkoły. To nie jest już koszt finansowy, ale społeczny: dzieci te nie nabędą umiejętności potrzebnych do sensownego funkcjonowania w świecie i będą nadal klepać biedę jak pan Gonzalez. Ale pan Kowalski kupi dzięki temu kawę za 35 zł/kg i będzie bardzo dumny z siebie, że jest taki oszczędny. Nie zapłacił bowiem za te zewnętrzne, społeczne koszty powstania jego kilograma kawy. Lepiej, gdy zapłacimy za kawę więcej, pan Gonzalez pośle dzieci do szkoły, a na plantacji zatrudni pracowników…

Inny przykład: zanieczyszczenie środowiska w Bangladeszu jest w tej chwili zatrważające. Po tym, jak Chińczycy zaczęli podwyższać swoje stawki za godzinę pracy, to Bengalczycy przejęli produkcję np. tanich kolorowych skórek na nowy portfel pani Zosi. Pani Zosia lubi kolorowe portfeliki, kupiła zielony – skórzany, w promocyjnej cenie 36 złotych. Cena tego portfela nie uwzględnia kosztów ekologicznych, jakie ponoszą Bengalczycy, gdy nie oczyszczają ścieków z garbarni, a opary z palonych zwierzęcych resztek wdychają ich dzieci, gdyż w Bangladeszu nie ma przepisów o ochronie środowiska naturalnego, które byłyby przestrzegane. Kupując taki tani przedmiot nie płacisz za faktyczne koszty jego wytworzenia. Gdybyśmy wyprodukować taki portfel w Europie, musielibyśmy zadbać o środowisko, zapłacić godziwie pracownikom, mamy też normy emisji spalin przy transporcie, ustawowe płace minimalne, itd.

W przypadku wielu produktów koszty tego rodzaju – także związane z transportem, prawami pracowniczymi, zachwianiem równowagi ekologicznej, itp. – jest ponoszonych tylko w miejscu wytwarzania produktów. Najbardziej bolesne jest to dla krajów rozwijających się – a do takich należą producenci kawy, herbaty, czekolady. 


Jaki z tego morał? Mając tę wiedzę warto się zastanowić nad sensownością [tak! Ja – poznanianka – tak mówię] kryterium cenowego. Jeżeli wiem, że istnieją takie mechanizmy jak certyfikacja przez Organic, Fair Trade i przez CSC – które to organizacje nie pilnują tylko standardu specialty, ale też promują odpowiedzialną konsumpcję, to sensownie jest wybierać produkty, które w najmniejszym stopniu pozostawiają koszty na zewnątrz. W ten sposób nie legitymizuję podejrzanych działań producentów i pijąc kawę mogę się nią prawdziwie delektować.

17 komentarzy:

  1. Bardzo trafne spostrzeżenia, chociaż jak wiadomo, w większości przypadków - cena idzie w parze z jakością. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo dobre młynki ma w swojej ofercie sklep etnocafe, sam brałem jeden z modeli(dokładnie Nuova Simonelli MDX On Demand) którego cena nie była zbyt duża a sprawdza się bardzo dobrze już od około 3 lat.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja nigdy nie rozumiałem co ma ekonomia do kawy.Może dzięki temu artykułowi się dowiem.

    OdpowiedzUsuń
  4. Trochę szkoda że dopiero dzisiaj udało mi się tutaj zajrzeć. Jakbym zajrzał dawniej to było by na pewno lepiej na 100 procent.

    OdpowiedzUsuń
  5. Tak samo uważam że to jest bardzo ciekawie.Dodatkowo na tym blogu jest bardzo dużo ciekawych artykułów.

    OdpowiedzUsuń
  6. Wszedłem na ten blog trochę przypadkowo,ale na pewno na tym blogu zostanę.

    OdpowiedzUsuń
  7. Mój bliski przyjaciel powiedział mi żebym skorzystał z bardzo dobrej firmy Karaluchy . Ja po bardzo dużym zastanowieniu skorzystałem z tej firmy.

    OdpowiedzUsuń
  8. Z tego blogu jestem bardzo zadowolony. Każdy artykuł jest bardzo ciekawy.

    OdpowiedzUsuń
  9. http://natural.pl/niedziela, grudnia 27, 2020

    Od mojej żony na przykład dowiedziałem się o bardzo dobrym sklepie Natural Pharmaceuticals http://natural.pl/ . W tym sklepie można kupić bardzo dobre suplementy.

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja na ekonomii znam się bardzo dobrze. Każdemu w tej dziedzinie pomagam.

    OdpowiedzUsuń
  11. Super blog. Na ten blog na pewno będę wracał z bardzo dużą satysfakcją.

    OdpowiedzUsuń
  12. Jeśli ktoś chciałby mieć bardzo duże odszkodowanie to warto skorzystać z 514 455 736 . Ja skorzystałem i jestem z tego powodu bardzo zadowolony.

    OdpowiedzUsuń
  13. Dobrze ,że wszedłem na ten blog. Uważam ,że ten blog jest bardzo ciekawy.

    OdpowiedzUsuń
  14. Jestem bardzo ciekawy czy dużo osób wchodzi na ten blog. Może ktoś mi napisze odpowiedź na moje pytanie.

    OdpowiedzUsuń
  15. Jestem pewny ,że dużo osób tutaj wejdzie. Sam o tym powiem mojemu kumplowi.

    OdpowiedzUsuń
  16. Z tego co widzę to jest duże zainteresowanie. To na pewno jest bardzo dobrze.

    OdpowiedzUsuń

Powiedz coś, podziel się opinią!